VAJİNİSMUS

Vajinismus Nedir?

Vajinismus, vajen bölgesindeki kasların istemsiz kasılmalarına bağlı olarak meydana gelen bir cinsel fonksiyon bozukluğudur. Bu rahatsızlık şu an için psikiyatri kliniklerinde kullanılan güncel zihinsel hastalıkların tanı ve istatistik kılavuzunda yer alır. Vajinismus ve diğer disparoni durumlarının ayrımında rahatsızlığın şiddeti göz önünde bulundurulur.
Kadının cinsel ilişkiye girmek istemesine rağmen kendi iradesi dışında sağlıklı bir şekilde cinsel ilişkiye girememesi olarak da tanımlanan vajinismus hastalığında; kadın kendini kasar ve penisin vajinadan içeri girmesini engeller. Vajinanın dar ya da küçük olması ile hiçbir ilgisi bulunmayan bu hastalık, ilişki sırasında istemsiz bir şekilde kasılma halidir. Esnek ve kaslı bir yapıya sahip olan vajinadaki kaslar kontrolsüz bir şekilde daralarak cinsel ilişkiyi önler. İstemsiz kasılmalar sadece vajinada gerçekleşebildiği gibi tüm vücutta da görülebilir. Vajinismus hastalığına sahip olan kadınlar genellikle bacaklarını sımsıkı kapatarak ilişkiye izin vermez veya ilişki sırasında aşırı düzeyde ağrı oluşumuna neden olabilir.

Vajinismus Türleri Nelerdir?

Primer vajinismus
İlk cinsel ilişkisinde vajinanın kasılarak cinsel ilişkiye girememesi primer vajinismus problemi olarak tanımlanır.

Sekonder vajinismus
Cinsel hayatı normal seyreden bir kadının ağrılı bir jinekolojik muayene, düşük, kürtaj veya zor bir doğum yapmak gibi travmalar yaşaması sonucu meydana gelen sekonder vajinismus hastalığının temelinde de korku yatar.

Vajinismus Tanısı Nasıldır?

Vajinismus tanısı için hastalar hekimlerine karşı açık olmaları ve şikayetlerini doğru şekilde aktarmaları gerekir. Hekimler bu soruna yönelik tıbbi öykü alımı sırasında hastalara problemin ilk olarak ne zaman fark edildiği, ortaya çıkma sıklığı ve tetikleyici faktörlerin neler olduğu gibi çeşitli sorular yöneltir. Tıbbi öykünün sonraki kısmında ise hastanın daha önce herhangi bir cinsel travmaya maruz kalıp kalmadığı irdelenir. Genel olarak tıbbi öykü alımını takiben hastanın fizik muayenesine geçilir ve bu aşamada pelvik yapılarda herhangi bir anormallik olup olmadığı incelenir. Hekimler hastalarda genel olarak ortaya çıkan bu durumun farkında oldukları için fizik muayeneleri mümkün olduğunca nazik ve yavaş şekilde gerçekleştirirler. Fizik muayene sırasında aynı zamanda kişinin genital bölgesinde herhangi bir yara dokusu ya da enfeksiyona işaret eden bulguların varlığı da incelenir.

Vajinismus Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

Vajinismus %100 tedavi edilebilen bir hastalıktır. Hastanın vajinismus problemini kabullenmesi ve bu problemle yüzleşmesi tedavinin başarısını etkiler. Kişinin tedavi olmayı istemesi ve kafasındaki negatif düşünceleri atabilmesi için tecrübeli ve alanında uzman bir jinekoloğa muayene olması önemlidir. Ancak jinekolog hastalığın tedavisinde tek başına yeterli değildir. Vajinismus tedavisi ekip çalışması gerektiren özel bir durumdur.

Hastalığın ilk aşamasında hastanın jinekolojik muayenesi herhangi bir yapısal sorun olup olmadığının anlaşılması için yapılır. Kızlık zarı aşırı sert ve kalın ise cinsel ilişkiyi kolaylaştırmak için bu anatomik yapıya müdahale edilebilir. Tedavinin diğer ... Devamını oku